řidič

Opotřebované tlumiče. Ovlivňují komfort jízdy, jsou ale i nebezpečné

Ačkoli by se mohlo zdát, že tlumiče do auta mají jako hlavní funkci zpříjemnit nám jízdu naším vozem – mají totiž pohlcovat nárazy – není to jejich nejdůležitější funkce. Jsou zodpovědné také za naši bezpečnost, protože jsou přímo zodpovědné za brzdění. Taktéž ovlivňují jízdní vlastnosti vozu. Zabrat dostávají většinou v zimě, kdy je opotřebovávají nejen nerovnosti na vozovce, výtluky a také sůl na vozovce.

Jak poznat opotřebované tlumiče?

I když nejste odborník, můžete opotřebované tlumiče odhalit i sami. Nacházejí se v blízkosti kol a vypadají jako velké pružiny. Protože k jejich opotřebovávání dochází postupně, nemusíte si ihned uvědomit, že vaše auto vibruje více než předtím. Nicméně kromě toho, že váš vůz nepohlcuje tolik nárazů co dříve (může se to projevit i vibrujícím volantem), mohou se opotřebované tlumiče Volkswagen projevit ještě i jinak:

  • Zhoršená ovladatelnost v zatáčkách: zejména v ostrých zatáčkách můžete pociťovat, jak se váš vůz nebezpečně vychyluje k vnější straně zatáčky.

  • Slyšíte praskání. A to zejména při jízdě přes nějakou překážku, jako je například retardér.

  • Podkluzování kol: pokud prudce zrychlíte, stane se vám, že vaše kola začnou podkluzovat.

  • Prodloužení brzdné dráhy: na tento problém můžete narazit zejména, když dobrzďujete na semaforu. Čím jsou tlumiče opotřebovanější, tím je brzdná dráha delší.

Kontrola tlumičů

Mnohem lepší variantou ale je, když necháte své auto raději pravidelně kontrolovat než už pocítit některý z příznaků opotřebovaných tlumičů, případně přídavné vzduchové pérování. Pokud jste si koupili nové auto, pak tlumiče poprvé zkontrolujte po ujetých 80 000 kilometrech. Poté se vyplatí tlumiče kontrolovat každých 20 000 kilometrů. Můžete to například spojit s pravidelnou výměnou oleje. Pokud chcete své tlumiče mít co nejdéle, měli byste jezdit opatrně: vyhýbat se jámám, do zatáček najíždět pomalu a nerozjíždět se rychle.