Vlna podnikatelské migrace: „Regionální PPC reklama mi dala druhou šanci"

Nechci tady vykládat žádný pohádky o zázračným úspěchu přes noc. Kdo podniká, ten ví, že takový věci neexistujou. Ale co vám můžu říct je, jak jsem díky PPC reklamám v Pardubicích dokázal postavit svůj byznys znovu na nohy. A věřte mi, že to byl fakt divoká jízda.

Jmenuju se Tomáš a ještě před třemi lety jsem v Praze provozoval relativně úspěšný podnik s autopříslušenstvím. Jenže přišel covid, zdražování energií, inflace... zkrátka, zničehonic jsem se ocitl v situaci, kdy mi naprosto přestala fungovat zisková matematika. Nájmy v Praze letěly vzhůru a zákazníci začali šetřit. Dělal jsem, co jsem mohl, ale nakonec jsem musel zavřít.

Rozhodnutí, které mi dalo druhou šanci

Pamatuju si ten večer, jako by to bylo včera. Seděl jsem s manželkou u kuchyňského stolu, před náma rozpočet, který nevycházel, ať jsme počítali, jak jsme chtěli. "Co budeme dělat?" ptala se. Měli jsme dvě děti na škole a hypotéku na krku.

Tehdy jsem si vzpomněl na kluka, se kterým jsem chodil na střední v Pardubicích. Zůstali jsme v kontaktu, občas jsme si volali. Věděl jsem, že dělá něco podobného jako já, jen v menším. A věděl jsem taky, že se mu daří mnohem líp než mně, přestože jeho trh je menší.

"Třeba se mi povede to samý v menším městě," řekl jsem manželce. "V Praze mě sežere konkurence, ale v menším městě budu větší ryba v menším rybníku. Náklady budou nižší, konkurence slabší."

Manželka na mě koukala, jako bych se zbláznil. "Ty chceš, abychom se přestěhovali do Pardubic? Všechno opustili?" Ale já jsem cítil, že tohle je naše jediná šance. Praha pro mě byla byznysově mrtvá. Nemohl jsem konkurovat velkým řetězcům a e-shopům. Potřeboval jsem místo, kde si můžu vybudovat lokální klientelu, která ocení osobní přístup.

Nový začátek a tvrdá realita

Přestěhovali jsme se v srpnu 2022. Našel jsem si prostory na okraji Pardubic, s rozumným nájmem a dostatkem místa pro sklad i prodejnu. Myslel jsem, že největší problém mám vyřešený. Netušil jsem, že to nejtěžší teprve přijde.

První tři měsíce byly děsný. Lidi mě neznali. Absolutně nikdo nevěděl, že existuju. Měl jsem prázdnou prodejnu a peníze mizely z účtu rychleji, než jsem čekal. Letáky do schránek, inzerce v místních novinách, plachta na plotě... nic nefungovalo tak, jak jsem doufal.

"Asi jsem udělal největší chybu svýho života," řekl jsem jednou večer kámošovi, když jsme se sešli na pivo. Bylo to po dni, kdy do obchodu nepřišel ani jeden zákazník. "Myslel jsem, že v menším městě to bude jednodušší, ale ono je to spíš naopak. V Praze jsem aspoň měl zákaznickou základnu vybudovanou z dřívějška."

Kámoš se na mě chvíli díval a pak prohlásil větu, která mi změnila život: "A zkoušel jsi PPC reklamy? To je jediný, co dneska funguje na lokálním trhu. Vím, že v Praze je to drahý a neefektivní, ale tady v regionu je to úplně jiná liga."

Marketingový objev v podobě regionálních PPC kampaní

"PPC reklamy jsem v Praze zkoušel, ale vždycky to bylo drahý a výsledky nic moc," namítl jsem. Upřímně, v hlavním městě jsem za kliknutí platil tolik, že návratnost byla mizivá. Konkurence tam byla totálně vražedná.

Můj kámoš mi ale vysvětlil zásadní rozdíl: "V Praze PPC funguje jinak než tady. Místní lidi hledají služby jinak. Vždycky píšou název města do vyhledávání. A konkurence v regionálních PPC je mnohem menší, takže cena za klik je zlomková."

Když jsem se na to následující den podíval, pochopil jsem, že má pravdu. V Praze jsem platil za klik klidně 15-20 Kč, zatímco v Pardubicích se ceny pohybovaly kolem 3-5 Kč. To byl moment, kdy jsem si uvědomil, že internet možná není tak demokratický, jak se říká. Některá místa jsou prostě přeplněná a předražená, zatímco jinde je ještě prostor.

Navíc jsem zjistil, že v Pardubicích skoro nikdo z mých konkurentů PPC reklamy pořádně neuměl. Nebo je dokonce vůbec nevyužíval. A to byla příležitost, kterou jsem potřeboval.

Restart s regionálními PPC kampaněmi

Pustil jsem se do toho naplno. S podporou agentury PPCprofits.cz, která se specializovala přímo na regionální marketing, jsem nastavil kampaně, které cílily přímo na Pardubice a okolí. Ukázali mi, jak přesně fungují PPC reklamy v Pardubicích a jak je optimalizovat pro místní trh.

Brzy jsem pochopil několik klíčových věcí:

Správná klíčová slova jsou základ. Zjistil jsem, že místní lidi hledají služby jinak než Pražáci. V Praze stačí napsat "autopříslušenství". V Pardubicích lidi píšou "autopříslušenství Pardubice", "autodíly Pardubice výhodně" nebo dokonce "auto doplňky Pardubice Polabiny".

"Je to, jako bys mluvil úplně jiným jazykem," vysvětloval mi konzultant. "Lidi v regionech hledají konkrétněji a lokálněji. Musíš zachytit přesně ty fráze, které používají."

Další věc, která mě překvapila, byla cena. Díky nižší konkurenci jsem mohl být na prvních místech vyhledávání za třetinovou cenu oproti Praze. Navíc jsem zjistil, že místní zákazníci jsou věrnější. Když jim poskytneš dobrý servis, vrací se a doporučují tě dál.

Výsledky, které změnily všechno

Během dvou měsíců se situace začala dramaticky měnit. Z prázdného obchodu se stal podnik, kam chodili lidi cíleně, protože mě našli online. A nejen to - často přijížděli i ze vzdálenějších částí kraje.

"Našel jsem vás na internetu," začínala většina konverzací se zákazníky. A když jsem se jich ptal, co přesně hledali, odpovědi mi dávaly další data pro optimalizaci kampaní.

Po půl roce jsem už měl stabilní klientelu a začínal jsem přemýšlet o rozšíření. Měl jsem zákazníky nejen z Pardubic, ale i z okolních měst a vesnic. Nebýt PPC reklam, nikdy by se o mně nedozvěděli. Žádná cedule nebo leták by je nepřivedl.

"Víš, co je na tom nejlepší?" říkal jsem manželce, když jsme po dlouhé době měli konečně pozitivní čísla. "Že tady v regionu to stále ještě funguje. Digitální marketing tu ještě není tak přeplněný jako v Praze. Je to skoro jako návrat v čase do doby, kdy věci fungovaly snáz."

Expanze do dalšího regionu

S rostoucím úspěchem v Pardubicích jsem začal přemýšlet o rozšíření. Ne o e-shopu - věděl jsem, že v tom bych velké e-commerce hráče neporazil. Ale co otevřít druhou pobočku v jiném regionálním městě?

Zvolil jsem Ústí nad Labem. Proč? Protože analýza dat ukázala, že mi přes e-shop chodí objednávky i odtamtud, a konkurence tam byla ještě slabší než v Pardubicích. Navíc jsem měl v Ústí švagra, který mi mohl s provozem pomoct.

Tentokrát už jsem věděl, jak na to. Ještě před otevřením prodejny jsem spustil PPC reklamy v Ústí nad Labem, abych zjistil, jestli tam vůbec bude zájem. Strategie byla prostá - nejdřív otestovat trh reklamou, pak teprve investovat do fyzického obchodu.

A opět jsem byl překvapený, jak dobře to fungovalo. Každý region má svá specifika. V Ústí lidé používali trochu jiné fráze při vyhledávání, zajímali se o jiné produkty. Musel jsem kampaně upravit, ale základní princip zůstával stejný - lokální cílení, přesná klíčová slova, nižší konkurence než ve velkých městech.

"Ty vole, to je neuvěřitelný, jak se to liší," říkal jsem jednou švagrovi, když jsme porovnávali data z obou měst. "V Pardubicích lidi nejvíc nakupují ve středu a čtvrtek, v Ústí je to pátek a sobota. V Pardubicích frčí příslušenství pro automatické převodovky, v Ústí jsou to spíš autodoplňky pro starší auta."

Co jsem se díky téhle cestě naučil?

Když se dnes ohlížím zpátky, uvědomuju si, jak moc mi krach v Praze paradoxně pomohl. Díky němu jsem objevil sílu regionálního podnikání podpořeného chytře cíleným online marketingem.

Pro mě osobně je tohle hlavní ponaučení: nejde jen o to, CO děláš, ale i KDE to děláš. Stejný byznys, který v Praze umíral, v regionu prosperuje. Ne proto, že bych najednou byl lepší podnikatel, ale proto, že jsem našel místo, kde je pořád ještě prostor. A taky jsem pochopil, jak důležitý je online marketing i pro lokální byznys.

"Je zvláštní," říkám často svým novým podnikatelským přátelům z Pardubic, "že jsem musel nejdřív zkrachovat, abych pak mohl uspět. A že jsem se musel vrátit do menšího města, abych našel větší příležitost."

Dnes mám fungující prodejny v Pardubicích i Ústí nad Labem. Oba obchody jsou profitabilní a rostou. Online marketing tvoří 80 % mých marketingových výdajů a přivádí 70 % nových zákazníků. A kdyby mi to někdo řekl před třemi lety, když jsem v Praze zavíral krám, nikdy bych tomu nevěřil.

Takže pokud jste v podobné situaci, jako jsem byl já, zvažte, jestli by regionální trh nemohl být vaší druhou šancí. A nezapomeňte na PPC reklamy - jsou to nenápadní pomocníci, kteří vám můžou v menších městech otevřít dveře, o kterých jste ani nevěděli, že existují.

Publikováno: 19. 05. 2025

Kategorie: podnikatel