řidič

Jak správně dotáhnout šrouby na kolech?

Výběr toho správného šroubu či matice byste neměli podceňovat. Důležité je pro vás vědět počet a rozteč šroubů, abyste nekoupili omylem disky, které nebudete moci namontovat. Ideální je, abyste si při objednávání nových disků s nimi objednali i matice. Budete mít jistotu, že půjde o ty správné.

Nezapomeňte! Myslete na to, že sada matic na letní elektrony může být úplně jiná, než sada na zimní ocelové disky.

Kolové šrouby by měly být vždy dostatečně utaženy. Obecně platí, že ke správnému dotažení šroubů vám postačí tah rukou. Neměli byste se je snažit extrémně utáhnout či utahovat pomocí trubkového prodloužení a už vůbec ne skákat po klíči. Samozřejmě, specialisté v pneuservisu vám dotáhnou šrouby momentovým klíčem dle doporučení výrobce.

TIP: Před namontováním šroubů se nesnažte namazat dosedací plochy a závity v domnění, že to půjde snadněji. Namazání totiž ovlivňuje utahování. Namísto mazání je raději pouze vyčistěte.

Pokud běžné či pojistné šrouby nenamontujete správně, může to mít negativní dopad na vaši jízdu, která může skončit až uvolněním kola. Během jízdy je totiž pneumatika vystavena různým otřesům a vibracím a brzdným a zrychlujícím silám, které na ni mají vliv. Při nedostatečném utažení se kvůli zvýšeným vibracím může šroub povolit a zlomit se. Příliš silné utažení může šroub zase zbytečně natáhnout nebo překroutit či poškodit závit na kolové matici.

Utahovací moment a momentový klíč

Každý správný motorista by si měl kontrolovat pneumatiky, zda je není třeba utáhnout. Odborníci doporučují kontrolu a následné utahování šroubů po 50 či 100 ujetých kilometrech po namontování pneumatiky. Může se totiž stát, že šrouby se uvolní a přestávají držet kolo tak pevně, jak by měly.

S výměnou kola a namontováním šroubů vám pomůže momentový klíč. Tzv. utahovací moment, který je stanoven pro každé auto a disk, říká, jakou sílu je třeba vynaložit při utahování šroubů kol. Radíme vám tuto sílu dodržet, jen tak budou šrouby schopny snést potřebné tlaky, kterým budou vystaveny během jízdy.

Funguje to jednoduše tak, že si na klíči zadáte požadovanou hodnotu momentové síly. Po dosažení utahovacího momentu v klíči ucítíte cvaknutí. Konkrétní hodnota momentu se liší podle modelu vozidla, velikosti disku, počtu šroubů a toho, zda jsou disky hliníkové nebo ocelové. Hodnotu pro vaše vozidlo naleznete v příručce k vozidlu a osvědčení k disku. Běžná hodnota se pohybuje mezi 110 Nm a 120 Nm.

TIP: Měníte-li typ disků, nezapomeňte si jej dát zapsat do technického průkazu. Při návštěvě STK budou zápis alternativních pneumatik od vás požadovat.